Problemet med portaler

Når borgerne skal i kontakt med det offentlige på internettet skal det ske igennem portalen borger.dk. Formålet med portalen beskrives således:

“Borger.dk er borgernes samlede digitale indgang til den offentlige sektor.”

Illustration af Borger.dk's rolle

Illustration af Borger.dk's rolle

Idéen med portaler som Borger.dk er fin – man ønsker at gøre det let for borgeren, og samle information og ydelser et sted.

Som følgende screenshot fra Alexa viser, må borger.dk indtage en beskeden plads som den 528 mest besøgte hjemmeside i Danmark.

Borger.dk er ifølge den 528 mest besøgte hjemmeside i Danmark

Borger.dk er ifølge den 528 mest besøgte hjemmeside i Danmark

(Alexa er ingenlunde en præcis datakilde. At borger.dk ikke er en af de mest besøgte sider bekræftes dog også af FDIH, som ikke har borger.dk blandt de 300 mest besøgte sider – og FDIH medregner endda kun danske sider, altså ikke eksempelvis google.com).

Problemet er, at de færreste borger forstår portal-logikken. De starter ikke deres søgen efter offentlige ydelser på en portal. De starter der, hvor de normalt starter: i søgemaskiner eller på sociale medier.

Kommentar? Skriv endelig

Dette indlæg blev udgivet i Ikke kategoriseret. Bogmærk permalinket.